Кой е той - постсъветският човек?

4:20:00


Две литературни проекции
Етимологията на понятието постмодерен буквално означава, това което идва след модерното. Продължителността на модерното време варира от Реформацията в Западна Европа до края на Втората Световна война (от XVI до средата на XXв). Отправната точка на Модерната епоха  е един от най – наситените и интересни исторически периоди, донесъл на човечеството коренни промени в начина на живот, знанията и откритията, които неимоверно разширяват хоризонта на европейския човек и поставят пред неговия ум и въображение множество предизвикателства. От друга страна, социалистическият режим, с лозунг „ум на мъдрец, душа на художник и тяло на атлет“ и „здрав дух, здраво тяло“, позовавайки се на теорията на Ницше за „свръх човека“ и ренесансовия човек на Да Винчи, поставя началото на идеята за създаването на всестранно развита личност.
Като художествена литературна творба, книгата на Борис Полевой, „Повест за истинския човек“ е образец на идеологически възпитателен роман, въпреки документалния характер. По времето на социалистическа Русия, литературата е често използван похват за повдигане на духа, насаждането на вярата за „свръхчовека – комунист“ и тази книга изиграва своята роля в това, въпреки че е преразказ на действително случили се събития. Внушението е, че само един истински комунист е способен на такъв огромен подвиг. Главният герой, Алексей Мересиев, е мечтател. Един съвсем обикновен руски човек, възпитан да вярва безрезервно в идеите на Партията и в безпределните възможности на „свободния от империалистичните окови“ човек.
Главният герой в романа е летец, свален в гората, далеч от най – близката военна част и тежко ранен, но въпреки това не се отказва от живота, а вкопчвайки се в него, продължава към своята цел. Въпреки множеството перипети пред които е изправен, включително двубой с мечка, Мересиев успява да се добере до своите и попада в болница, където губи и двата си крака и настъпва крах на мечтите му, защото се чувства безполезен за обществото за което се е борил. Той вярва, че като един истински комунист, верен на своите убеждения е длъжен да се бори за Родината, а най – добрият начин по който може да го направи е като лети и унищожава враговете. Черпейки сили от комунистическата идеология, той се преборва с протезите, научавайки се да върви с тях без бастун, въпреки безверието на околните и се доказва пред множеството комисии пред които е изправен, достигайки до крайната си цел. Отново се качва в самолета и се чувства достоен гражданин.
Това е художествено произведение, целящо да покаже на света, че само един истински комунист е способен на такъв подвиг. Това е документален разказ за силата на вярата. За здравия дух, в не толкова здраво тяло. Идеята на повестта е да покаже обикновения човек, а не героя Мересиев. Онзи редови гражданин, който може да има големи мечти, не иска да бъде на първа страница, желае дом, семейство и деца, иска да бъде полезен на обществото в което живее и може да постигне всичко в името на Родината. Изпъква патриотизмът и идеята за човека като част от цялото. През социализма не е важен отделният индивид, а целта на общността. Алексей Мересиев не е летецът герой, а е всеки един руски гражданин, който е способен на нечовешки дела в името на идеята.
Паралел на този разказ е излезлият през 2006г. роман „Духless”, който се превръща в абсолютен бестселър на руския пазар. Преизпълнена с цинизъм и душевна мръсотия, авторът Сергей Минаев ни предоставя един достоверен образ на съвременната действителност в московското общество. Лъскави сгради, секс, наркотици, алкохол, светски събития и фалш. Това е света на днешния човек. Още със самото си заглавие, книгата ни разкрива част от съдържанието си. Грозотата на човешката душа и празното съществуване, без ценности, без морал и без желание дори за живот. Фактът, че в нито един ред не е споменато името на главния герой, навява мисли у читателя, че авторът говори с гласа на обществото. Книгата ни разказва за един уморен от парите и забавленията млад мъж, отдавна престанал да вярва на хората, а дори и на себе си. Авторът ни пренася в света на марковите изделия и лукса – дрехи, козметика, питиета, аксесоари, мебели, списания, реклама. Героят е безмерно отдаден на суетата и снобизма. Пребивава почти непрестанно в състояние на алкохолно и кокаиново опиянение на възбудени сетива и остра рефлексия. Загубил дори самоуважението си, топ мениджърът е потънал в цинизъм и разврат.
Въпреки всичката си вулгарност, романът мислено те кара да го аплодираш с всичките си продажни мадами, готови да ти се отдадат срещу грам кокаин в тоалетната за пет минути и за петдесет в дома ти, според зависи какъв часовник носиш на ръката си. С онези приятели, готови да те предадат между двете чаши уиски, срещу „две магистралки“. С продажните партньори, забиващи ти нож в гърба срещу грам кокаин. С хора болни от гонорея на душата, защото ти представя света точно такъв какъвто е. Объркан и неистински и същевременно напълно реален.
Завършил Московския университет, героят се реализира като топ мениджър – търговски директор на руския филиал на голяма мултинационална компания. Парите, модният лукс, наркотиците и алкохола запълват света в който живее. Единствената светлина в тунела е Юля, любимото момиче, което го обича, макар да прозира в заблудената му душа, но потънал в заобикалящата го бездуховност, героят бяга от нея.
В романа на Минаев се изследват психиката и поведението на един съвременен Печорин (Лермотов – „Герои на нашето време“), още по-циничен и по-ироничен, но също така в безпътица. Той има саркастичното прозрение за фалша и празнотата на московския живот. Всичко е неистинско, всичко е подменено – любовта, приятелството, семейството, езикът, бизнесът, удоволствията - нравствената криза е всеобща. От този роман научаваме как се прави бизнес в Москва. За светските събития, корпоративните нрави през сатиричния поглед на автора. Не съществува бизнес етика, а вътрешният пиар е безскрупулен. С изключение на висшия мениджънт, заплатите са ниски, персоналът е експлоатиран и работи по стария социалистически начин – нехайно и безотговорно.
Романът предизвиква интерес у читателя със своята честност, въпреки граматическите грешки и грубия си език, както се изразява автора.
В двете книги, се представят два съвършено различни образа от различни епохи в търсене на себе си. Единият – Алексей Мересиев – отражение на миналото и другият – младият топ мениджър – обобщен образ на съвременния човек. Паралела между руския болшевишки комунизъм и капитализъм от посттоталитарното време, литературата на социалистическия реализъм и постмодерната литература произлиза от разминаванията в моралните ценности на двата образа. Докато единият постига мечтите си заради силата на вярата в идеята, другият пропада духовно поради същата причина. Но докато единият се бори да е „в полза роду“, другият се бори да е в полза на себе си.
Романът „Духless” след излизането си на книжния пазар се появява на първа страница във вестник Таймс, сравняван с романите на величия като Набоков и Булгаков.
„„Повест за истинския човек“, казва Веселин Йосифов, от съветския писател Борис Полевой се отнася към категорията на неизмислените книги на книтите, които е прието да наричаме документални, защото разказват за реално съществуващи герои“.




You Might Also Like

0 коментара

Всичко за мен

Моята снимка
Ани, Анита, Кроули или едно необикновено момиче, което носи солен въздух в косите си. Музика, цвят, емоция, хаос, който създава - това е тя. Не я поглеждай в очите, ако не можеш да плуваш, особено срещу течението. Диша, за да пише и пише, за да диша, откакто познава буквите. Отраснала е с Кант и Шопенхауер в едната ръка и сестрите Бронте и Джейн Остин в другата. Колекционира стари книги, от които черпи вяра и мъдрост. Интересува се от източни учения, философия и квантова физика. Мечтае да обиколи Индия, да учи от някой гуру и да управлява йога център. Но всичко с времето си. Сега е увлечена от модата и напук на земните цветове дори понякога застава пред обектива. Момиче изключение. Овен, какво да я правиш?