За буквите

14:28:00



Скъпи читатели,

Тъй като днес е 24 май – ден на славянската писменост и култура, аз реших да отнеса днешната си статия именно по тази тема. Lame, биха казали мнозинството. Когато се захванах с темата и аз така си мислех.
Реших, като за начало, да анкетирам бургазлии, като ги спирам с въпросник който ще ви бъде разкрит в по – долните редове. Честно да си призная, останах очарована от отговорите на младите, които спирах по улицата. И крайно разочарована от учителките, които не са никак трудни за разпознаване с огромните букети, които държат в ръцете си.

Днес се провежда манифестация по случай празника. 10:00ч и. „Компаса“ е фул с народ, а точно пред него стои духовият оркестър на училище „Св. Св. Кирил и Методий“. Моите адмирации, представят се повече от добре! По улиците на Бургас се изсипват ученици от всички възможни училища, облечени в красиви и не чак толкова красиви униформи, духови оркестри и мъжоретки, влизащи във възрастова граница от седем до осемнадесет години. Наблюдавайки през терасата, в гърдите ми напира патриотизъм и гордост от това, че съм българка. Колко нации знаят датата на създаване на писмеността си? Или кой е самият й създател? И както си зяпам парада, който за голямо разочарование на мнозинството, този път не е по случай откриването на нов мол, се ражда лемърската идея да си нахвърля някой и друг въпрос и да спирам случайни хора, записвайки с рекордера техните отговори.

Речено – сторено.

Вече съм сред тълпата - с черна папка в ръка и очила „Мoschino“ закрепени на носа, за по – представителен вид. Видът винаги е важен! Решавам да спирам предимно млади хора, за да мога да ги осмея добре после. Ами, останах разочарована. Оказа се, че мнозинството знаеха точната дата на създаването на славянската писменост, и столицата по времето на Златния век. За разлика от учителките. Ето те, вече ме зарадваха с грешните си отговори. Изкушена съм да пусна записи на анкетираните, но преди да си спечеля място в парламента, ще гледам да държа за себе си козовете ;D Та ето ги и моите въпроси:

1. Какви асоциации предизвиква у вас 24 май?

На този въпрос получих изключително забавни отговори от сорта на „красиви абитуриентки“, „празник за взелите матури“ и др. Учителка от ОУ „Княз Борис I“, обаче ми отговори по следния начин: „Ми тази манифестация“. Speechless!

2. Коя е била столицата на България по време на Златния век на българската книжнина?

Същата тази учителка ми отговори „Плиска“! Зададох си още веднъж въпроса, като учтиво попитах, дали не се е объркала, защото това не е верният отговор, а е Велики Преслав. Отговорът беше „ Вие, какво, да ме заблудите ли се опитвате?“. Учителката не пожела да ми каже по какво преподава, използва думи, които не бяха особено подходящи за нейната възраст, а още по – малко за общественото положение, което заема, насочени към моята скромна особа и отмина с крачка на артилерист, задал "команда цел".

3. Смятате ли, че се изучава достатъчно граматика в основните и средни училища?

Този въпрос отново беше насочен към обект отрупан с букети. Оказа се правилният човек – точно учителка по български и литература. „От първи до седми клас се изучава достатъчно много граматика за да занимаваме отново с това учениците от по – горен курс. Аз лично преподавам на ученици от осми до дванадесети клас и наблягам основно на литературата. Тя помага на гимназистите да изградят националният си дух и самосъзнание.“ Учителката не пожела да разкрие от кое училище е, нито пък името си.

4. Знаете ли кога е създадена българската азбука?

За моя лична изненада мнозинството отговаряха правилно – 855г. .

5. Кой създава Кирилицата?

Тук отговорът беше единодушен. Кирил и Методий. И беше грешен! Естествено, след опита си с предишната учителка, не пропуснах да закова с този въпрос друга. И познайте как ми отговори. Ситуацията стана малко смешна, когато придружаващата я личност изтърси следното: „Стефке, изложи се пред момичето! Климент е!“. Ура! Най – после верен отговор и не беше от жена с китки. Тъжно, а?

6. На Кирилица или на Латиница пишете, когато търсите информация или общувате в интернет?

Останах приятно изненадана, когато повечето ми отговориха с Кирилица.

7. При кой цар е приета славянската азбука?

Слава Богу, тука нямаше нито един грешен отговор. И учители и ученици знаеха.

8. Смятате ли, че униформите трябва да станат задължителни?

Мнозинството отговори с да.

9. Бихте ли желали да се слагат ленти „отличник" на успелите ученици?

Досещате ли се кой ми даваше положителни отговори? ;D

10. Харесва ли ви това, че има манифестация в Бургас?

„Единственото хубаво нещо останало от комунизма“ – отговори масата.

Моят извод? Крайно време е да започнат да се правят изпити на учителите. Не само да тормозят учениците, разправяйки им колко са глупави и да мърморят за по – големи заплати. Заслужете ги, за да ги имате! ;)

И после защо съм говорила по - добре английски от колкото български... 

You Might Also Like

3 коментара

  1. Не съм комунист. Не съм симпатизирала на идеите им и никога няма да се съглася с някоя от целите им, но манифестацията за 24.05 ми харесва. Противореча си, занам, но благодарение на нея се почувствах празнично и с гордост обясних на едни англичани (които изненздани гледаха шествито), че ние сме единственият народ в света, който не само знае кога е създадена писмеността му, но и от кого.На тази дата си спомням, че всъщност съм патриот, дори малко шовенист...Не, не се срамувам. Гордея се, че съм българка.

    ОтговорИзтриване
  2. В. Алтънов, д-р по Етнология. Поздравявам ви за инициативата да организирате анкета с тези въпроси. Няколко от въпросите ми се набиха в очите (и в душата). Първият от тях е, че въпросът кога е създадена "Кирилицата" - 855 г. не може да е верен, защото твърде малко се знае за годините и събитията по онова време. Това първо. А второ, в онези векове идеята за година - дата и час за даден патент изобщо не са били изобретени. А и факт е, че Кирилицата е наречена в чест на Кирил, но той не я е създавал. А за участието на Св. Климент има едно единствено изречение като сведение и нищо повече. Освен, че и Кирилицата е била в употреба в земите ни още преди Св. братя. Създадена е на основа на гръцкия език, с 3 или 4 латински букви, една еврейска и куп рунически знаци, вероятно старо Български (а може и да са готически). И един наш автор казва, че тя едва ли е имала само един автор, а е в резултат от работата на различни придворни книжовници, ползвали съществуващите азбуки, за да оформят писмена във връзка с необходимостта по онова време от дипломатическа кореспонденция, царски хроники, архив и др. п. Всичко това, разбира се изобщо не отнема приносът на Кирилицата в световната културна съкровищница, нито отрича оригиналността й. По същия начин Гръцката азбука е формирана въз основа на Сиро-финикийската, която е в основата и на Еврейската, а Гръцката е използвана някога при съставяне и на Латинската. Въпреки това, всяка от тези системи си е оригинална и си има своето значение. В този смисъл, Кирилицата си е оригинално Българска азбука, създадена и оформеня някога изцяло за нуждите и целите на огромното тогава Блъгарско царство (с размери и влияние на империя). По това време тази азбука не е позната никъде извън границите му. Така че и въпросите, които вие сте задали, заедно с отговорите са некоректни и неточни. Освен, че цялата в момента дъндания на практика формира малко фалшива и недействителна, подправена история за нашата азбука и нашата книжнина. Те се наричат "Български" и не са безлично "славянски". А авторите им са Български книжовници, на които изцяло трябва да отдадем почит и да ги възпоменаваме, а не техните учители, дето изобщо не е ясно някога дали са влизали в България и имали ли са изобщо някакво отношение към нея, по същия начин, по който днес не отдаваме почит на учителя на Моцарт, а се строят паметници и се пишат хвалитлени произведения върху Волфганг Амадаеус, а не върху неговия баща Леополд (истинския му учител), когото никой не познава. Така и не бащата на Джон Атанасов от Габрово венцеславим, а американският гражданин с половин Българска кръв, но роден, отрасъл и творил не в България, а в САЩ. Това са истинските проблеми, които очевидно са ви убягнали.

    ОтговорИзтриване
  3. Уважаеми д-р Алтънов,
    На първо място искам да изкажа своята благодарност и уважение за споделеното компетентно мнение и предоставената информация!Фактът, че съм развълнувала ерудиран човек, като Вас със статията си ме радва изключително много! Наистина има неща, които до преди прочита на Вашия коментар не ми бяха известни. Но не там е въпросът. Моята статия е написана на базата на знанията които съм получила през основното и средното си образование, което е свързано с историята. И няма как да не ме разтърси факта, че нещата които съм научила благодарение на учителите, не се знаят именно от тях. А това, че се преподава грешна история, прави нещата още по-тъжни. Още веднъж, моите най-искрени благодарности!
    С уважение:
    Анита Райкова

    ОтговорИзтриване

Всичко за мен

Моята снимка
Ани, Анита, Кроули или едно необикновено момиче, което носи солен въздух в косите си. Музика, цвят, емоция, хаос, който създава - това е тя. Не я поглеждай в очите, ако не можеш да плуваш, особено срещу течението. Диша, за да пише и пише, за да диша, откакто познава буквите. Отраснала е с Кант и Шопенхауер в едната ръка и сестрите Бронте и Джейн Остин в другата. Колекционира стари книги, от които черпи вяра и мъдрост. Интересува се от източни учения, философия и квантова физика. Мечтае да обиколи Индия, да учи от някой гуру и да управлява йога център. Но всичко с времето си. Сега е увлечена от модата и напук на земните цветове дори понякога застава пред обектива. Момиче изключение. Овен, какво да я правиш?